دکترجعفر صابری
بیوگرافی .معرفی آثار . سوابق . فعالیتها و دست نوشته ها 
لینک دوستان

                                        

                               سرمقاله 

 

صدسال گذشت  و امروز تكه هائي از وطن ما ايران  آزاد شدند و ميتوانند با افتخار بگويند كه ما ايراني هستيم  بله قرارداد ننگين تركمن چاي به پايان رسيد و تكه هاي ايران بايد به آن بازگردانده شود اما اين اتفاق  هرگز صورت نخواهد يافت و ما هم مدعي آن نيستيم . ما خوشحال هستيم از اينكه بيرق سرخ  از سر هموطنان ما برچيده شد و امروز آنها ميتوانند با افتخار زندگي كنند. اينكه ملتي را به  بردگي گرفت و يا مستمعره خواند نه تنها شايسته نيست بلكه زشت و ناپسند هم مي باشد .هر قوم و ملتي براي خود آداب، مراسم و اعتقاداتي دارند كه بسيار باارزش و شايسته است . گويش و فكلور  از مهمترين آن است .

هر ملتي سرمايه هاي مادي و معنوي دارد كه در جايگاه خود بسيار باارزش و محترم ميباشد .بعضي از اين سرمايه ها مانند  معادن عمر مشخصي دارند كه قالبا" محدود ميباشند ولي سرمايه هائي هم هستند كه نا محدود و بسيار ارزشمند مي باشند . اين كه ما در كودكي مينوشتيم علم بهتر است يا ثروت  بدان جهت بود كه روزگاري با خود بگوئيم نفت بهتر است يا علم ؟

ابو علي سينا بهتر است يا معدن مس سرچشمه ؟ خيام بهتر است يا گاز شمال ؟ و الا آخر .روزگاري سخن از ارسال انقلاب بود وچقدر شايسته مي بود كه ما فرهنگ انتقال ميداديم  .

 در طول صدسال گذشته  چند كتاب از شاعران و بزرگان ايران به چند زبان ترجمه شده است ؟ چه مقدار از نشريات فرهنگي ما در خارج از ايران به فروش رسيده . تعداد بازديد كنندگان از آثار باستاني ايران چند مليون نفر بوده . تعداد فيلمهاي سينمائي و سريالهاي ايراني و تاريخي ايراني كه به تاريخ ايران اشاره داشته باشد چند حلقه بوده ؟ جديد ترين ترجمه كتاب عطار به چه سالي و چه زباني است ؟

.در كشور تركيه شخصي كتاب بوعلي سيناي همداني را ترجمه كرده و  چون اول كتاب نوشته شده نويسنده بوعلي سينا  و گرداورنده آن آقاي دانشمند ترك است .شما به عنوان خواننده اين كتاب قضاوت كنيد  دانشجوي  ترك آيا حق دارد بوعلي سينارا ترك بداند يا نه . مولانا  آيا ايراني هست يا خير ؟

خدا پدر و مادر  الصافي النجفي را بيامرزد كه بعنوان يك نويسنده و شاعرعراقي  ترجمه كتاب خيام را انجام داده ومي گويد: كه او ايراني است .

بزرگترين و زيباترين خيابان كشورتاجيكستان رودكي نام دارد و همه ساله جلسات بسياري براي بررسي و حفظ زبان فارسي در اين كشور بر گزار ميشود و امسال نيز با همكاري سفير محترم جمهوري اسلامي جناب آقاي  علي اصغرشعر دوست در اين كشور 1150 سالگي بزرگداشت رودكي جشن گرفته مي شود . آيا رودكي ايراني هست يا نيست . ؟

بيست يا سي سال ديگر كه درياي كاسبين يا مازندران هفتا اسم داشته باشد و يا خليج فارس نام ديگري رودكي آيا ايراني خواهد بود؟

هر سال چند فارغ التحصيل زبانهاي خارجي داريم ؟ چندنفر از اين عزيزان اقدام به ترجمه متن فارسي به زباني كه آشنا شده اند كرده اند . يعني ما هيچ چيزي براي ترجمه و يا ارائه نداريم ؟

چند درصد از قصه هاي كودكان ما به زبان ديگر ترجمه شده و ما در نمايشگاهاي كتاب خارج جزحافظ و سعدي ترجمه شده نفيس چه چيزي ارائه داده ايم ؟

اگر حافظ ،حافظ است چون غزليات عربيش بهتر از فارسي و فارسي بهترازعربي است . دانشمندان ايران براي ارائه دانش خود اقدام به يادگيري زبان ديگر و نوشتن متن به آن زبان بوده اند .

بزرگترين مراجع تقليد از ديربازتا امروز اين گونه خود را مطرح كرده اند . ما چه كرديم .

آنچه بردنيست ميبرند . آنچه هم كه نمي توانند ببرند يا بدنام مي كنند و يا به خودشان نسبت ميدهند . سيد جمالدين اسد آبادي آيا افغان بوده ؟

و هموطنان كم نيستند دانشمندان امروز دنيا كه ايراني هستند ولي در ايران نيستند . شما نگاه كنيد چطور هر سال يك كتاب جديد از برندگان نوبل به چاپ ميرسد و حتي دانشمند جوان زير چهل سال غربي در اين كتاب نامش به يادگار مي ماند . آخرين دايرةالمارف ايران كي چاپ شده .

 

اي كاش گوشي بود كه مي شنيد و مي انديشيد كه اين سخنان منافع ملتي  را در بر ميگيرد  نه من و يا جمع اندكي را . خوصومتي در كار نيست  هرچه هست درد دلي دوستانه و عاشقانه است .  

به اميد روزي كه كودك ايراني ،ايراني ببيند و ايراني بينديشد.واخلاقي اسلامي داشته باشد.

 

جعفر صابري

 

[ پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۳۸۷ ] [ 1:5 ] [ روابط عمومی دفتر آقای دکتر جعفر صابری ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

معرفی: جعفر صابري

متولد بیست و یکم آذر ماه هزارو سیصدو چهل شش هجری شمسی مصادف با دوازدهم دسامر 1967 میلادی در حوزه 2 زنجان (شهر ابهر)، فارغ التحصيل رشته هاي ساختمان .سينما . مديريت دولتي و علوم ارتباطات و روابط بین الملل ,روانشناسی و عکاسی ،مدرس ،محقق، تهیه کننده و کار گردن ،مخترع و کار آفرین ...
بعلت شغل پدر كه نظامي بود كودكي و نوجواني را در شهرهاي مختلفي به سر برد. سن  بلوع وي كه همزمان با انقلاب اسلامي در ايران بود در شهر دامغان سپري شد وي مي گويد:

قوره نشوده مویز شدیم.

با شروع حركتهاي انقلابي وي فعاليت نوشتاري خود را شروع كرد و در سال 58 اولين مجله خود را تحت عنوان پيام طالقاني به چاپ رساند. فعاليت تئاتر وي از سال 56 آغاز شده بود ولي 58 اوج گرفت در سال 1362 با عظيمتي به تهران  گروه هنری میثاق را راه انداخت و با دوستان هم سن وسال خود به کمک کمیته فرهنگی جهاد سازندگی که آن روز ها هنوز وزارت خانه نشده بود راهی مناطق جنگی شد و برای رزمندگان تئاتر و موسیقی اجراء می نمودند.
در سال 1365 فعالیت فرهنگی خود را در سپاه پاسداران  به عنوان پاسدار افتخاری (برای سربازی)ادامه دادوی خیلی زود متوجه شد که با روحیه وی سازکار نیست و بعنوان بسیجی کار فرهنگی را دنبال کرد. پس از جنگ وی تحصیل را دنبال کرد و درآموزش و پرورش هم معلم پرورشی بود. فعالیت های پرورشی و هنری برای کودکان و نوجوانان وی بعنوان مدیر هنرستان چند سالی خدمت کرد و سپس برای تحقیق و مطالع بیشتر شغل های اداری را ترک کرد.
فعالیت مطبوعاتی وی از سال 1357 آغاز و تاکنون ادامه دارد.
سایر فعالیتها و تالیفات استاد صابری  در  قسمت انتهایی همین وبلاگ آمده است ضمن آنکه بد ندیدم تا تعدای از دست نوشتهای دکتر صابری را در این وبلاگ جهت آشنای بیشتر شما درج نمایم .
                                                                        با تشکر از شما بازدید کننده محترم    
    
امکانات وب