دکترجعفر صابری
بیوگرافی .معرفی آثار . سوابق . فعالیتها و دست نوشته ها 
لینک دوستان

یا حتی از طری ق ویدی و کنفرانس، به عق د یکدیگر در بیاین د و

محدودی تهایی درنظر م یگیرن د.

1 - 4 مطالعه موردی 2

با ادامه یافتن محدودی تهای ناشی از کووی د - 19 در کشو رهای جهان و

لغو بسیاری از مراسم، یک زوج هندی تصمیم گرفتند جشن ازدواج

خود را به صورت دیجیتالی و در فضای متاور س برگزار کنن د .

این زوج دوس تدار هر یپاتر، جشنشان را در متاورس با فضایی

الهامگرفته از هاگوارتز )قلع ه-مدرسه تخیلی داستا نهای هری پاتر(

برگزار م یکنند و مهمانان آنان از طریق تلفن، تبلت، یا لپتاپ در آن

NFT صفحه 20 متاورس و

جشن حاضر میشوند. در این فضا مهمانان میتوانند به جستوجو و

کاوش در قلعه بپردازند و ظاهر و لباس آواتا رهای خود را انتخاب کنن د . متاورس اصطلاحی است که برای توصیف محی طهای س هبُعدی مجازی

ب هکار م یرود که کاربران م یتوانند در آن جمع شوند و با یکدیگر تعامل

داشت هباشند. داماد که جوانی 24 ساله و از علاق همندان به بلا کچین و

ارزهای دیجیتال است، فضایی دیجیتالی مانند هاگوارتز ایجاد کرده

است که امیدوار است با استقبال مهمانان مواجه شود. البته این زوج

اعلام کرد هاند که مراسم قانو نی ازدواج آنان همچنان به صورت فیزیکی

در مقابل دوستان نزدیک و اقوامشان در روستای راماسوامی برگزار

م یشود، اما پس از آن، برای پیوستن به مهمانانشان در متاورس، آنان

هم به آن مراسم آنلاین میپیوندن د . این جشن مجازی ی کساعته

150 هزار روپیه هند )حدود دو هزار دلار( برای این زوج هزینه داشته

است، اما مزیت مهمی برای آنها دارد، چون م یتوانند پدر درگذشته

عروس را نیز در مراسم مشارکت دهند. داماد گفته است: پدر نامزدم

آوریل گذشته از دنیا رفت. من در تلاش برای ایجا د یک آواتار س هبعدی

هستم که شبیه او باشد و حضورش به ما برکت ده د .

صفحه 21 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

1 - 5NFT ها ، وب 3 و متاورس

زمانی که مردم سیاره زمین همه با هم در یک دنیای مجازی بدون «

هیچ مرزی به صورت آنلاین معاشرت کنند، فکر م یکنم میتواند شبک ه

ارنست - ». های اجتماعی، سرگرمی ها و حتی سیاست را تغییر دهد

کلای ن 1 .

NFT ها ما را به سمت دنیایی سوق خواهند داد که در آن متاورس به

کمک وب 32 - غیر متمرکز سازی اینترنت - بخشی جدایی ناپذیر از

زندگی روزمره ما م یشود .

اَوتلایر ونچر ز 3 در پژوهش متاورس خود، وب 3 را به عنوان الگوی وب

متمایز و مجزا نسبت به و ب 24 امروزی بر اساس انحصارهای پل تفرم

1 Ernest Cline

2 وب 3 ، سومین نسل از اینترنت می باشد . در وب 3 تمامی سیستم ها در یک شبکه غیر

متمرکز بر پایه بلاک چین به یک دیگر متصل شده اند و برای ارتباط با همدیگر به یک

پایگاه داده مبتنی بر سرور وابسته نمی باشد. وب 3 مبتنی بر تعاملات همتا به همتا می

باشد .

3 -Outlier Ventures (LTD) اکوسیستم شتاب دهنده بلاک چین اروپایی

4 خدمات اینترنتی و یا سایت هایی که امکان اشتراک بین کاربران اینترنت را فراهم می

سازد و همچنین به آنها اجازه ایجاد و یا همچنین ویرایش در اطلاعات را می دهند وب 2

می گویند . به عنوان مثال می توانیم سایت ویکی پدیا را معرفی کنیم.

NFT صفحه 22 متاورس و

متمرکز و سیستم های مالی فیات 1 که به خوبی تنظیم شده، توصیف

م یکن د، به گونه ای که به طور فزاینده ای غیرمتمرکز و کاربرمحور

شدهان د و همچنین مبتنی بر سلطه داده و ارزششان م یباشن د.

غولهای وب 2 در سیلیکو نولی دیگر فقط یک شرکت نیستند. در

عوض، اپل، فی سبوک، گوگل و آمازون مانند کشورهای اینترنتی

هستند که به طور فزایند های با سیاست های دولت در هم تنیده

شدهاند. این در سیاست های مربوط به حقوق داده، حریم خصوصی،

ضد انحصار گرایی و همچنین قوانین مالی نیز مشهود است.

کشورهای اینترنتی در نهایت در اختیار دول تهای ملت هستند، که هم

کنترل از بالا به پایین را اعمال م یکنن د و هم منابع را از حوزه انتخابیه

خود استخراج م یکنن د تا دامنه خود را توسعه دهن د . توانایی

فناور یهای بزرگ برای پلتفر مزدایی از افراد و سانسور گفتار،

ساختارهایی را ایجاد کرد هاست که بیش از حد سفت و سخت شدهاند

- بیان را محدود م یکن د- از سوی دیگر، متاورس یک دنیای مجازی

1-fiat financial systems سیستم مالی بدون پشتوانه

صفحه 23 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

مستقل از دول ت- ملت ها و بانک های مرکزی است. ساخت متاورس

فرآیندی از پایین به بالا است که توسط نیروهای بازار هدایت م یشود.

کاربرانی که به دنبال افزایش شفافیت، انصاف و را هحلهای منبع باز

هستند، م یتوانند به آرامی اما مطمئناً یک اثر دومینو ایجاد کنند که

منجر به پذیرش کلی وب 3 شود .

متاورس یک کشور انتخابی است که لایه 1 1 با موفقیت پول را از دولت

جدا کرده اند. هیچ اجباری از سوی بی تکوین یا اتریوم وجود ندارد . با

این حال، اگر کیف پول شما یا صراف یای که در آن معامله م یکنید

توسط یک واسطه متمرکز کنترل م یشود، داشتن یک ارز غیرمتمرکز

فایدهای ندارد.

وارد امور مالی غیر متمرکز )دیفای( شوید که ثابت کرده در اتریوم

موفق بوده و محصولات/ سرویسهای مالی موجود در دنیای فیزیکی ما

را بدون واسطه بازآفرینی م یکن د .

اما اگر صرافی های غیرمتمرکز شما بر روی سرورهای متمرکز میزبانی

شوند چه؟ اینها به نقاط ضعف متمرکز تبدیل م یشوند و صاحبان قدرت

1 لایه ای که به عنوان زیرساخت برای سایر برنام هها، شبک هها و پروتک لها عمل میکند.

NFT صفحه 24 متاورس و

م یتوانند به راحتی مداخله کنند، برنام هها را کنترل کنند یا هر طور

که صلاح بدانند خاموش کنند. وقتی سرورها خراب م یشوند چه اتفاقی

می افتد ؟

وارد وب 3 شوید. سرورهای وب 3 نم یتوانند از کار بیفتند - فایلکوی ن 1 ،

سیاکوین 2، استورج ی 3 نسخه غیرمتمرکز سروی سهای وب آمازون

هستند، این شبکه از رایانه های مختلفی تشکیل شده است که توسط

افراد و سازمان های مختلف اجرا م یشوند.

لایه 1، دیفای، وب 3 و NFT جعبه ابزار وب « ها را م یتوان تحت 3 »

دسته بندی کرد .

جعبه ابزار وب 3 یک متاورس ایجاد م یکن د که جایگزینی را برای

کسانی که احساس میکنن د به دلیل سیستم موجود محروم از حق

انحصار هستند ارائه م یدهد - فضای دیجیتالی برای زندگی، معاشرت،

کار و جایی که به حقوق مالکیت فردی احترام گذاشته م یشود .

1 Filecoin

2 Siacoin

3 Storj

صفحه 25 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

اگر بخواهیم بخش قابل توجهی از وجود خود را در متاورس بگذرانیم،

حقوق مالکیت دیجیتال و آسودگی خاطری را م یخواهیم که بدانیم

» اشتباه « پلتفر مها قدرت حذف اکانت ما را در صورت گفتن چیز

ندارن د .

وب 3 ما را به این ا کوسیستم بدون مجوز و دموکراتی کتر منتقل م یکن د

که در آن کاربران مالکیت داد ههای خود را پس م یگیرند و در برابر

سانسور مقاوم است.

NFT ها قطعه گم شدهی پازلی هستند که یک متاورس آزاد شکوفا

را فعال م یکنن د زیرا حقوق مالکیت دیجیتال را فعال م یکنن د .

• مانن د نحوه باز شدن چین به روی سرمای هداری و اصلاحات ارضی در

دهه 1980 که منجر به رونق اقتصادی شد، NFT ها نیز مالکیت

رسانههای دیجیتال را برای 4.6 میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر

جهان امکان پذیر م یکنن د .

» خارج از پل تفرم « • هنگامی که دارای یهای دیجیتال م یتوانن د عمری

داشته باشند و آزادانه در بازارهای آزاد معامله شوند، نقدینگی و ارزش

NFT صفحه 26 متاورس و

خود را افزایش م یدهند زیرا ارزش بیشتری را م یتوان بین خود مبادله

کرد .

• NFT ها به سازندگان اجازه م یدهند تا از کار خود به روشی جدید

درآمد کسب کنند - به آنها اجازه م یده د واسطه ها را حذف کنند و با

طرفداران خود رابطه مستقیم برقرار کنن د .

• این اثرات، شبکه قدرتمندی را به ارمغان م یآورد .

• افرادی که از نظر خلاقیت محروم شد هاند، بیش از حد مایل به

آزمایش در سیست مهای اقتصادی آزاد و بدون مجوز خواهند بود، ب هویژه

زمانی که آنها بازدهی بیشتر و حقالامتیازهای زنجیر های دائمی دریافت

م یکنن د .

• جهان های مجازی بسته مانند فورتنایت 1 به کانال های قدرتمندی

برای سرگرم یها تبدیل شدهاند، مانند تراویس اسکات 2 کنسرتی

مجازی در فورتنایت برگزار کرد و 20 میلیون دلار درآمد کسب کرد .

1 Fortnite

2 Travis Scott

صفحه 27 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

• هنرمندان به جای اینکه صرفاً برای فعالیت در دنیای مجازی دیگران

پول دریافت کنند، متوجه خواهند شد که م یتوانند جوامع خود را از

طریق NFT بسازند و منتاژ کنند، جایی که کنترل خلاقانه و مالی

مستقیم و کامل را حفظ م یکنن د . این امر توسط پل تفر مهای NFT

جدید که در سرگرمی تخصص دارند، تسریع م ییابد که ب هعنوان حرکت

ب هسوی دنیای متاورس عمل م یکنند، مشابه اینکه صراف یهای ارز

دیجیتالی مانند کوینبیس / بایننس 1 رمز ارز را به میلیو نها سرمای هگذار

خرد ه فروش رساندند.

• NFT ها مالکیت آزادانه، بدون نیاز به اعتماد و غیرمتمرکز بر متاورس

را امکان پذیر م یکنن د .

• مالکیت یک انگیزه قوی برای کاربران است تا به شیو ههای عمی قتری

در تولیدات مشارکت کنن د .

• ما شاهد بود هایم که پروتک لهای بیتکوین، اتریوم و دیفای از مشوق

هایی برای پیوستن به یک شبکه برای پذیرندگان اولیه استفاده

م یکنن د .

1 Coinbase/Binance

NFT صفحه 28 متاورس و

• جهانهای مجازی ارز دیجیتال خود را ایجاد م یکنند، زمین مجازی

را م یفروشند یا NFT ها را به عنوان مشوق ارائه م یدهن د .

• مدل اقتصادی مشارکتی، یکپارچگی بهتر با کاربران را در طول زمان

تضمین م یکند، در نتیجه پلتفرم هایی ایجاد م یشود که م یتوانند

انعطافپذیرتر و نوآوران هتر با شند، در حالی که از قو یترین مشوقها

برای رشد اثرات شبکه استفاده م یکنند.

1 - 5 - 1 پایه و اساس - NFT ها و اقتصاد خال ق

شما هرگز با مبارزه با واقعیت موجود چیزی را تغییر نمی دهید. برای

تغییر، یک مدل جدید بسازید که مدل موجود را منسوخ کن د 1.

انقلاب رمز ارز معمولاً ب هعنوان انقلابی در پول و فناوری در نظر

گرفت همیشود - طبقه دارایی جدید و رسان ههای تکنولوژیکی جدید که

وعده ورود به عصر جدیدی از انتقال ارزش نامحدود بدون واسطه را

م یدهند. با این حال، این انقلاب فراتر از پول و فناوری است، این یک

انقلاب در فرهنگ بشری است .

1 Buckminster Fuller

صفحه 29 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

فناوری بلا کچین با نوآوری هوش مصنوعی در تضا داند که پارادایمهای

فعلی ما را به طور کامل در هم م یشکند تا ما را بیشتر به سمت روال

فرهنگی ایجاد شده توسط NFT ها سوق دهد .

یوال 1 مورخ می نویس د; با گذشت زمان، جایگزینی الگوریت مهای

کامپیوتری با انسان آسانتر و آسانتر م یشود، نه تنها به این دلیل که

الگوریت مها هوشمندتر م یشوند، بلکه به این دلیل که انسانها در حا ل

متخص صتر شدن هستن د .

شکارچیان و گردآورنده های باستانی مهارتهای بسیار متنوعی را برای

زنده ماندن داشتند، به همین دلیل طراحی یک شکارچی-گردآورنده

روباتیک بسیار دشوار است .

با این حال، یک راننده تاکسی یا یک پزشک قلب در حوزه ی بسیار

محدود تری نسبت به یک شکارچی و گردآورنده، متخصص شده اند،

که جایگزینی آنها با هوش مصنوعی را آسانتر م یکن د .

1 Yuval Noah Harari

NFT صفحه 30 متاورس و

هوش مصنوعی به هیچ وجه شبیه به وجود انسان نیست، اما 99 درصد

از ویژگ یها و توانای یهای انسانی برای انجام بیشتر مشاغل مدرن، مازاد

بر نیاز هستند .

1 - 6 کاربرد امروز ه NFT

NFT ها به طور مستمر در سناریوهای متنوع با مواردی از نوآور یهایی

که به طور منظم در حال ظهور هستند، بکار گرفته خواهن د شد.

محبوب ترین آنها دارایی های درون بازی، کلکسیو نها، املاک مجازی

)زمین(، نا مهای دامنه 1 و آثار هنری هستند .

معمولاً، دارای یهای بدست آمده در هر برنامه یا ارزهای مجازی که در

بازیهای رایگان خریداری م یشوند، ممکن است قابل برداشت، استفاده

مجدد، انتقال یا استفاده در باز یها یا پلتفرمهای دیگر نباشند. با این

حال، دارای یهای NFT خریداری شده در باز یها، به طور موثر در

اختیار خریداران قرار م یگیرد و هر دارایی NFT منحصر به فرد، قابل

شناسایی و قابل انتقال بدون رضایت توسع هدهندگان در بین کاربران

1 domain names

صفحه 31 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

است. آنها را می توان خارج از بازی معامله کرد، در بازار آزاد فروخت

یا حتی در بازی های دیگر استفاده کرد .

با افزایش تعداد برنامه های کاربردی نوآورانه، NFT ها م یتوانن د

مالکیت هر دارایی دیجیتال را نشان دهند که پتانسیل بسیار زیادی در

بازار و فضای رشد به آنها م یده د .

آنچه NFT ها ارائه می دهند، ارزش هایی هستند که با هر چیز

ملموس، با ارزشی منحصر به فرد و کمیاب، قابل مقایسه هستند.

دارندگان مالکیت کامل دارند و م یتوانن د آنها را در هر قسمت دیگری

بفروشند. از طریق نگاشت ویژگی های آنها، می توان امکانات نامحدود

NFT ها را مشاهده کرد. در مرحله کنونی، دارای یهای NFT در ترکیب

دارای یهای ملموس ارزش و هنرهای دیجیتالی توسط سندباکس 1 بسیار

مورد توجه قرار گرفت هاند. به عنوان مثال، کریپتوکایج و 2 یک اسباب

1Sandbox - یک پروژه ارز دیجیتال است که توکن آن SAND می باشد و با ایجاد یک

دنیای مجازی، برای کاربران خود امکان ساخت، مالکیت و کسب درآمد از تجربیات و

امکانات درون بازی ها را فراهم نموده است .

2 CryptoKaiju -

NFT صفحه 32 متاورس و

بازی وینیلی راه اندازی کرد هاست که م یتواند قفل یک شخصیت خاص

را در سندباکس باز کند.

صفحه 27 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

فصل 2 متاورس و بلاکچین -

صفحه 28 متاورس و بلاکچی ن

2 - 1 مقدمه

در سال های اخیر، فناوری "بلا کچین" توجه بیشتری را از سوی

مطبوعات اصلی به خود جلب کرده است. بلا کچین توسط برخی به

عنوان موج چهارم فناوری رایانه با پیامدهای بالقوه عمیقی مانند ظهور

حقوق مالکیت مدرن، بسیار بیشتر از ارز دیجیتال بی تکوین که اغلب

با آن اشتباه گرفته می شود، معرفی و نمایش داده م یشود. در ساده

ترین شکل، بلا کچین چیزی بیش از نوع جدیدی از ساختار داده

نیست. اما با گرد هم آوردن تعدادی از فناور یهای موجود به روشی

جدید، فناوری بلا کچین امنیت یکپارچگی یک شبکه را تضمین

را » اعتماد « را کدنویسی م یکند و نیاز به » صداقت « م یکند - اساساً

از بین م یبرد. پیامدها بسیار گسترده هستند و شاید مهمترین آنها

توانایی مبادله هر چیزی بین دو طرف بدون نیاز به واسطه باشد. دارایی

می تواند به هر شکلی باشد - حتی چیزهای نامشهود مانند اطلاعات

حساس - و طرف های درگیر ممکن است حتی برای یکدیگر شناخته

شده نباشند. بلا کچین تبادل تقریباً بدون اصطکاک ارزش را امکان

پذیر م یکن د، دقیقاً مانند اینترنت که تبادل تقریباً بدون اصطکاک

اطلاعات را امکان پذیر کرد هاست.

صفحه 29 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

با وجود تمام پتانسی لهایش، بلا کچین یک گلوله نقر ها ی 1 نیست. در

حالی که سرعت تغییرات تکنولوژیکی جهانی در حال افزایش است،

پذیرش فناوری بلا کچین زمان می برد و احتمالاً مسیری مشابه

اینترنت در اواسط دهه 1990 را دنبال خواه دکرد. برخی از مزایا در

کوتاه مدت محقق خواهن دشد، اما دهه ها طول م یکشد تا به پتانسیل

کامل بلا کچین دست یافت. همانطور که توضیح خواهیم داد، ارزش

بلا کچین به شدت به پذیرش گسترده بستگی دارد، بنابراین تا زمانی

که به نقطه اوج نرسیده باشد، تحولات گسترده برای اکثر مردم قابل

مشاهده نخواهد بود .

2 - 1 - 1 دنیای مجازی و خلاقی ت -

1-1-1-2 - خلاقیت انسا نها

انسان غریزه خلق کردن دارد و این خلاقیت عامل مهمی است که انسان

را از سایر حیوانات متمایز میکن د. خلاقیت انسا نها در حال ایجاد

1 در فرهنگ کشورهای غربی، گلول های است که از نقره درست شد هاست و تنها اسلح های

است که قابلیت بهکارگیری در مقابل گرگ وحشی، جادوگری یا سایر هیولاها را دارد. این

اصطلاح همچنین یک استعاره برای یک راه ساده و به ظاهر جادویی برای یک مشکل

دشوار است .

صفحه 30 متاورس و بلاکچی ن

فرهنگ است. مقاله منتشر شده در سال 2004 SeaCircle را به عنوان

مفهوم جدیدی از فرهنگ توصیف کرد و SeaCircle را به عنوان

فعالیتهای فرهنگی انسانی برای خلقت در نظر گرفت. در مفهوم

SeaCircle ، انسانها موجودات روحانی هستند و فقط انسانها یک

فرهنگ را تشکیل م یدهند. این عناصر بینش فرهنگ را توضیح

م یده د. بر اساس نظریه SeaCircle ، خلاقیت به عنوان عنصری از ذهن

و روح باز توضیح داده م یشود . در مفهوم SeaCircle ، متاورس را

م یتوان به عنوان فضایی تعبیر کرد که به افراد اجازه م یده د تا با رفع

برخی از محدودی تهای فضا و منابع، بیشتر در فعالی تهای خلاقانه

غوط هور شوند.

2-1-1-2 - ارتباط بین دنیای مجازی و دنیای واقع ی

اخیراً دنیای مجازی و دنیای واقعی به صورت همگرا توسعه یافت هاند.

انقلاب صنعتی اول و دوم فرآیند به حداکثر رساندن بازده از طریق

تقسیم کار بود، بنابراین تولید مواد و مصرف مواد از هم جدا شدند. در

انقلاب صنعتی سوم، با انجام فعالانه معاملات آنلاین، دادهها به یک

کالای مهم تبدیل شدند و معاملات آفلاین به تدریج با آنلاین جایگزین

صفحه 31 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

شدند. در انقلاب صنعتی چهارم، یک انقلاب هوشمند در حال وقوع

است، زیرا اشیا و انسانها بیش از حد به هم متصل م یشوند. یک پدیده

همگرایی وجود دارد که در آن تولید و مصرف همزمان اتفاق م یافتد،

مانند سفارشی سازی اجتماعی 1 یا DIY دیجیتال )خودت طراحی کن(.

دنیای آفلاین متشکل از ماده تحت سلطه قانون پارت و 2 است که تلاش

م یکن د به دلیل منابع محدود، هسته 20 درصدی را در اختیار

داشت هباشد و روی آن تمرکز کند. از سوی دیگر در دنیای آنلاین

اطلاعات، تئوری لانگ تی ل 3 بر ای به اشتراک گذاشتن و یافتن فرص تها

از 80 درصد مشتریان کنار گذاشته شده ب هکار می رود. انقلاب صنعتی

چهارم در حال ایجاد یک دنیای همگرایی است که در آن آفلاین و

آنلاین با هم برخورد م یکنند. این همگرایی در تولید، تدارکات، مسائل

مالی، ماشینسازی، ورزش، مراقب تهای بهداشتی، آموزش، غذا و

زندگی روزمره ایجاد م یشود. علاوه بر این، با حل مش کلات تولید و

عرضه ماده در انقلا بهای صنعتی اول، دوم و سوم و افزایش توجه به

1 Social customization

2Pareto’s law - قانون پارتو بیان م یکند که برای بسیاری از رویدادها، تقریباً 80٪

اثرات از 20٪ علل ناشی م یشوند .

3Long tail theory - این اصل بیان می کند که ممکن است که نوعی از محصول دارای

فروش کمی باشد اما به دلیل تنوع آن، سود حاصله می تواند قابل توجه باشد .

صفحه 32 متاورس و بلاکچی ن

میل و روحیه شخصی انسان در مرحله انقلاب صنعتی چهارم، همگرایی

جدیدی بین دنیای آفلاین و دنیای آنلاین در حال ایجاد میباشد.

3-1-1-2 -ترکیب م جازی و واقعیت در متاور س

تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در متاورس به وجود

م یآیند که به نظر می رسد از دنیای واقعی تقلید م یکنند. متاورس

بیانگر دنیای جایگزینی است که در دنیای واقعی نمی توان به خوبی به

آن دست یافت .

در ماینکرف ت 1، یک پل تفرم بازی واقعیت مجازی که متاورس را نشان

م یده د بدین صورت است که از آنجایی که به دلیل ویروس کووید 19

رفتن به مدرسه دشوار شده بود، دان شآموزان دانشگاه کالیفرنیا برکلی

محوط های را در داخل بازی ماینکرفت ایجاد کردند و رویدادی را برای

برگزاری مراسم فارغ التحصی لی مجازی برگزار کردند. رئیس جمهور،

سخنرانان، مهمانها و فارغ التحصیلان همگی ب هعنوان شخصی تهای

ماینکرفت شرکت کردند و حتی سنت پرتاب کلاه پس از فارغ

التحصیلی در ماینکرفت دوباره اجرا شد .

1 Minecraft

صفحه 33 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

روبلاک س 1 به توسعه دهندگان بازی اجازه م یده د تا به جای رفت و

آمد به یک دفتر آفلاین، بازیها را بر روی پل تفرم مجازی روبلاکس

ایجاد کنند. در روبلاکس، توک نها در ازای کار به دست م یآیند و

توک نهای به دست آمده در بازی را می توان به بیرون آورد تا نقد شوند.

در متاورس، کاربران متعددی م یتوانن د به صورت آزادانه کالاها و

سرویسها را بر اساس ارز و روش معامله ارائه شده توسط این پلتفرم

معامله کنند. هر دو دارایی مجازی سندِ سندباکس و دارایی مجازی

مانای دیجیتال لند در بورس فهرست شدهان د و به طور فعال معامله

م یشوند. این بدان معناست که پول در دنیای مجازی در واحد بیت

م یتواند جایگزین پول در دنیای واقعی شود. ساختن بازی بطور

مشترک در فضای دنیای مجازی به معنای جایگزینی فضا در فضای

دنیای واقعی است. این بدان معناست که فعالی تها در دنیای واقعی

داد ههای بیتی در فضای مجازی هستند و اهمیت و اعتبار این داد هها

مورد تأکید قرار م یگیرد .

1 Roblox

صفحه 34 متاورس و بلاکچی ن

2 - 1 - 2 اعتبار داده ها در دنیای مجازی -

پس از انقلاب صنعتی چهارم، دنیای مجازی به سرعت رشد کرد هاست.

امر واقعی به داده های دنیای مجازی تبدیل شد هاست و دنیای مجازی

حتی در هدایت دنیای واقعی نیز نقش داشت هاست. در اینجا، ما یک

سوال در مورد اعتبار داد هها داریم که آیا امر واقعی به طور دقیق در

دنیای مجازی به داده تبدیل م یشود یا خیر. در دنیای مجازی، فناوری

اعتبار به عنوان یک موضوع مهم در حال ظهور است. ما م یتوانیم

بلا کچین را به عنوان یکی از این فناوری های اعتبار در نظر بگیریم .

بلا کچین برای اولین بار در سال 2008 در مقاله ساتوشی ناکاموت و 1

"بیتکوین: P2P سیستم پول الکترونیکی" ارائه شد. میتوان گفت

بلا کچین فناور یای است که به معاملات بین افراد اعتبار میده د. یک

بلا کچین از بلوک های حاوی داد هها و زنجیر های تشکیل شدهاست که

آنها را به هم متصل م یکن د. این یک زنجیره بلوکی برای ایجاد و اتصال

بلو کها است و از الگوریت مهای اجماع 2 در این فرآیند استفاده م یشود.

هر یک از گر ههای شرکت کننده در شبکه م یتوانن د بلوک ایجاد کنند،

اما همه بلو کهای تولید شده به هم متصل نیستند و تنها یک بلوک

1 Satoshi Nakamoto

2 Consensus algoritms

صفحه 35 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

شناسایی و متصل م یشود. از آنجایی که تنها یک بلوک از بین بسیاری

از بلو کها به بلوک قبلی متصل است و بلو کهای باقی مانده کنار

گذاشته م یشوند، اجماع بین گر ههای شرکت کننده برای انتخاب یک

بلوک ضروری است. به عنوان روشی برای رسیدن به اجماع، از

الگوریت مهای اجماع مانند اثبات کار 1 و اثبات سها م 2 استفاده م یشود.

اگر بلوکی توسط همه گر هها به عنوان یک بلوک منحصر به فرد شناخته

شود، گر های که بلوک را ایجاد کرده است، ارز دیجیتال را به عنوان

پاداش دریافت م یکن د. این عمل ماینین گ 3 نامیده می شود و زنجیره

بلوکی که فقط با بلو کهای ایجاد شده توسط ماینینگ مرتبط

شدهاست، زنجیره متعارف نامیده م یشود .

بلا کچین در حال توسعه و تکامل است. بلا کچین 1.0 یک دوره

نوآوری در سیستم مالی با ظهور بیتکوین بود. بی تکوین از این جهت

معنادار است که تلاش م یکن د یک سیستم مالی جهانی واحد مبتنی

بر غیر متمرکز سازی، که ارز شهای اصلی بلا کچین هستند، ایجاد

کند.

1 Proof of work

2 Proof of stake

3 Mining

صفحه 36 متاورس و بلاکچی ن

بلا کچین 2.0 یک دوره اتوماسیون قرارداد با محوریت قراردا دهای

هوشمند اتریوم است. این امکان را فراهم کرد که قراردا دهای دارای اثر

حقوقی به صورت آنلاین فقط با کد رایانه ای بدون واسطه انجام شود.

این دور های بود که پتانسیل توسعه را ب ه عنوان یک پل تفرم معاملات

آنلاین نشان داد. بلا کچین 3.0 مرحل های است که در آن فناوری

بلا کچین گسترش یافته و در صنایع مختلف اعمال م یشود. به منظور

حل مشکلات زنجیره بلوکی قبلی، پیشرفت های تکنولوژیکی مانند

تغییر در الگوریت مهای اجماع، بهبود سرعت پردازش معا ملات و توابع

تصمی مگیری داخلی در حال انجام است. در حالی که انتظار م یرود

هوش مصنوعی در زمین ههای گسترد هتری در بلا کچین 3.0 اعمال

شود، انتظار م یرود کاربردهای متنو عتری از بلا کچین و هوش

مصنوعی در محیط متاورس پدیدار شوند.

2 - 1 - 3 متاورس مبتنی بر اتریو م -

متاورس یک فضای مجازی سه بعدی است که در آن فعالی تهای

اجتماعی و اقتصادی معمولاً مانند دنیای واقعی مورد استفاده قرار

م یگیرد. NFT نقش واسط های در تعامل و اثبات مالکیت خصوصی در

صفحه 37 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

دنیای متاورس ایفا م یکن د. نمونه ای از برنامه NFT کریپتوکیتیز 1

است. این یک بازی ت ولید مثل گربه مبتنی بر بلا کچین است. به

کاربران بازی فقط یک گرب ه در جهان در کریپتوکیتیز داده م یشود.

دارای یهای دیجیتال گربه نادر هستند زیرا برخلاف دارای یهای مجازی

موجود، دارای یک ارزش شناسایی منحص ر به فرد جداگانه هستند. در

بازیهای آنلاین کلی، وقتی سرویس قطع م یشود، این مشکل وجود

دارد که دیگر نم یتوان شخصیت توسع هیافته در بازی را در اختیار

داشت. با این حال، دارای یهای دیجیتال با فناوری NFT م یتوانند

توسط شرک تکنندگان فردیِ متصل به شبکه برای اثبات مالکیت،

توزیع و ذخیره شوند .

دیسنترالن د مفهوم املاک و مستغلات را در متاورس با ترکیب واقعیت

مجازی و فناوری بلا کچین اجرا کرد .کاربران م یتوانن دآزادانه ساختمان

ها را در زمین های خریداری شده از دیسنترالند بنا کنند، با چسباندن

بیلبوردها به ساختمان ها درآمد کسب کنند، یا با جمع آوری محتوای

دیجیتال کمیاب نمایشگاه هایی را افتتاح کنند. مالکیت زمین و سایر

اقلام کلکسیونی، توکن های غیر قابل تعویض هستند. این دارایی های

1 CryptoKitties

صفحه 38 متاورس و بلاکچی ن

منحصر ب ه فرد از طریق قرارداد های هوشمند اتریوم ایجاد م یشوند و

به مالکان این امکان را م یدهند تا مالکیت خود را در دفتر ثبت

بلا کچین ثبت کنند.

انجینکوی ن 1 یک پروژه ارز دیجیتال است که برای تجارت آیت مهای

بازی ایجاد شد هاست و یک پلتفرم یکپارچه برای ایجاد باز یهای

مبتنی بر بلا کچین است. انجین یک پل تفرم قرارداد هوشمند مبتنی

بر بلا کچین اتریوم است و یک پروتکل و ارز دیجیتال است که از

رمزنگاری مورد نیاز برای ایجاد، مدیریت و پیاد هسازی کالاهای مجازی

برای توسع هدهندگان بازی، سازندگان محتوا و جوامع بازی پشتیبانی

م یکند. آیت مهای توکن مبتنی بر اتریوم را م یتوان در کیف پول ارز

دیجیتال موبایل ذخیره و مدیریت کرد. انجی نکوین مالکیت و ارزش

ارزی آیت مهای بازی مورد استفاده در همه باز یها را تضمین م یکن د.

وقتی انجی نکوین به عنوان ارز در متاورس بکاربرده م یشود، م یتوان

از آن نه تنها به عنوان ارز در متاورس، بلکه در دنیای واقعی با ارزش

ارز نیز استفاده کرد .

1 Enjin Coin

صفحه 39 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

2 - 1 - 4 هوش مصنوعی و بلا کچین -

از طریق انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی و انقلاب علمی، انسا نها

وارد مرحله هوش متصل شدهان دکه از هوش ترکیبی انسان و ماشین

استفاده م یکن د. همانطور که در فیلم ماتریکس، یک رابطه همزیستی

بین انسان و ماشین آغاز شدهاست و هوش مصنوعی و فناوری

بلا کچین به این امر سرعت م یبخشند.

هوش مصنوعی در حال رسیدن به مرحل های است که پی شبینی و ایجاد

از طریق تشخیص الگو و یادگیری با استفاده از مقادیر زیادی داده

امکانپذیر است. هوش مصنوعی به افراد کمک م یکن د تا امور تکراری

و خطاهای انسانی را کاهش دهند. فناوری بلا کچین عمیقاً به عنوان

یک دارایی دیجیتال وارد جامعه ما شدهاست و از طریق غیر

متمرک زسازی، در حال توسعه به یک معامله ایمن و قابل اعتماد

م یباشد. هوش مصنوعی هسته اصلی انقلاب صنعتی چهارم است و با

فناوری بلا کچین م یتواند ادغام شود تا هم هوش مصنوعی و هم

بلا کچین قدرتمندتر شود. هوش مصنوعی و بلا کچین م یتوانند

مدلهای کس بوکار را تغییر دهند و تأثیری دگرگون کننده بر جامعه

داشته باشند.

صفحه 40 متاورس و بلاکچی ن

هوش مصنوعی ماهیت متمرکزی دارد که در آن داد هها به صورت

متمرکز مدیریت و ذخیره میشوند و آن را به هدفی برای هک و

دستکاری تبدیل م یکن د که م یتواند منجر به دستکاری داد هها شود.

علاوه بر این، از آنجایی که منبع و اعتبار منبع برای تولید داد هها

تضمین نشد هاست، خطاها و خطرات زیادی وجود دارد. قابلی تهای

ثبات بلاک چین، مبدأ و مکانیسمهای کنترل، پتانسیل رفع کاستیهای

هوش مصنوعی و بهبود اطمینانپذیری، مسائل مربوط به حریم

خصوصی و تصمی مگیر یها را دارند. ترکیب بلا کچین و هوش مصنوعی

م یتواند به فراهم ساختن تجزیه و تحلیل دیجیتالی قابل اطمینان و

تصمی مگیری در مورد حجم وسیعی از داد هها کمک کند و می تواند

برای ایجاد اشتراک گذاری امن داد هها و قابل شرح ساختن هوش

مصنوعی و همچنین تنظیم اطمینان بین دستگاه هایی که نم یتوانن د

به یکدیگر اطمینان کنند استفاد هشود .

یکپارچگی داد ههای بلا کچین تضمین شد هاست. با این حال،

برنام ههای ساخته شده در بالای پلتفرم بلا کچین امن نیستند.

همچنین، زمانی که یک بلوک جدید به زنجیره بلوکی اضافه م یشود و

به اجماع همه گر هها نیاز است، مشکلی پیش م یآید که نمیتوان از آن

به طور موثر در زمین ههایی که نیاز به سرعت بالا دارند استفاده کرد.

صفحه 41 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

هنگامی که یک خطا یا آسی بپذیری در اسکریپت یک قرارداد هوشمند

یافت م یشود و باید اصلاح شود، تغیرناپذیری بلا کچین میتواند مانع

آن شود. مورد هک د هها میلیون دلار ارزهای دیجیتال با استفاده از

آسیبپذیری در الگوریت مهای قرارداد هوشمند، نیاز به عواملی را

یادآوری م یکند که بتوانند فوراً الگوریت مهای ناقص را جبران کنند. در

چنین مواردی، سیست مهای یادگیری ماشینی هوش مصنوعی م یتوانند

امنیت برنام ههای بلا کچین را بهبود بخشند، پارامترهای پویا را برای

مقیا سپذیری تنظیم کنند، و مکانیزمهای شخص یسازی و نظارتی مؤثر

را ارائه دهند .

نتفلیک س 1 لیستی از فیل مهای مرتبط با فیل مهای مورد علاقه شما را

ارائه م یده د، اما این نتیجه سرور مرکزی نتفلیکس است که اطلاعات

شخصی را تجزیه و تحلیل میکن د. اگر اطلاعات شخصی را در اختیار

نتفلیکس قرار ندهید، اطلاعات شخصی شما محفوظ خواهد ماند، اما

تحلیل سلیقه شخصی در اختیار شما قرار نخواهد گرفت. به جای

جمعآوری داد هها در یک سرور مر کزی، ممکن است استفاده از

داد ههای ذخیره شده در یک بلا کچین غیرمتمرکز را در نظر بگیرید.

1 Netflix

صفحه 42 متاورس و بلاکچی ن

با این حال، در مورد یک بلا کچین عمومی، هر کسی م یتواند به دفتر

ثبت معاملات نگاه کند، بنابراین ممکن است خطر تجاوز به حریم

خصوصی نیز وجود داشته باشد. اگرچه م یتوان به افر اد اجازه داد

مستقیماً اطلاعات شخصی را در بلا کچین کنترل کنند، اما در این

صورت خطر متحمل شدن هزین ههای زیادی وجود دارد. هوش

مصنوعی می تواند خدمات سفارشی شدهای را بدون نقض اطلاعات

شخصی به افراد ارائه دهد. هوش مصنوعی م یتواند تجزیه و تحلیل را

روی دستگاه های محلی کاربران انجام دهد و تجزیه و تحلیلی را انجام

ندهد که از قبل مجاز نیست. هوش مصنوعی م یتواند غیرمتمرکز سازی

را محقق کند تا افراد حقیقی بر اطلاعات شخصی کنترل داشته باشند.

2 - 2 رویارویی بلا کچین و هوش مصنوعی در متاور س

بلا کچین نقش مهمی در پیاده سازی سیستم اقتصادی در متاورس

دارد. اقتصاد متاورس بدون بلا کچین در نهایت توسط شخصی کنترل

م یشود. اگر از بلا کچین پشتیبانی نشود، تشخیص ارزش منابع یا

کالاهای مورد استفاده در دنیای متاورس یا داشتن معاملات اقتصادی

همانند اقتصاد واقعی دشوار است. فناوری بلا کچین مبتنی بر NFT

صفحه 43 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

متاورس را بیشتر فعال کرد. با ظهور WEB 3.0 و بلا کچین 3.0 ،

متاورس تبدیل به جهانی برای تحقق آن م یشود .

در متاورس، افراد با اسکن کردن خود به صورت سه بعدی یا تبدیل

آنها به شخصیت های آواتار ظاهر م یشوند. شخصی تهای متاورس به

عنوان موجوداتی مانند کلو نها 1 در زندگی واقعی شناخته م یشوند، نه

فقط شخصی تهای بازی. در متاورس، علاوه بر آواتارهای خود،

چیزهایی خلق م یکنن دکه میتوانن د منحصر به فرد بودن آنها را بیان

کنند و برای اثبات این موضوع از فناوری NFT بلا کچین استفاده

شدهاست.

2 - 3 یادگیری داد هها با کیفیت بالا

در دنیای واقعی، مشکل زمان، کا ر یدی و هزینه افراد به راحتی با

استفاده از هوش مصنوعی در متاورس جایگزین م یشود. در دنیای

واقعی، هنگام ارائه اخبار، شما باید کارهای زیادی را انجام دهید، مانند

استخدام یک گوینده، فیلمبرداری در استودیو و تدوین ویدیو. اما در

1 Clones

صفحه 44 متاورس و بلاکچی ن

فضای مجازی با بهره گیری از گوینده هوش مصنوعی می توان اخبار

فوری و مهم را به سرعت و پیوسته در طولانی مدت ارائه کرد. برای

ارائه اخبار در متاورس، یادگیری حالات چهره، حرکات ماهیچه، صداها،

نوانس 1 و ژست های گویندگان واقعی ضروری است. هنگامی که با

دریافت ی ک ویدیوی خبری طولانی مدت از یک پخش کننده برای

ساختن یک ویدیوی گوینده هوش مصنوعی را یاد م یگیریم، فقط

بخشی را استخرا ج م یکنیم که صدای گزارشگر دیگر و دادههای بدون

نویز و چهره و صدای گوینده به وضوح به سمت دوربین میآید و فقط

تکنیک های شناسایی یک فرد خاص باید مورد استفاده گیرد. اگر

هنگام جستجوی داد ههای مختلف مانند این، از ابرداده بلا کچین

استفاده م یکنید، میتوانید فقط داد ههای خالص لازم برای یادگیری را

انتخاب کنید و یادگیری با کیفیت بالا را القاء کنید. ابرداده ذخیره شده

در بلوک بلاک چین، داده های با کیفیت بالا را به صورت انتخابی در

دسترس قرار م یده د. این به عنوان داده های قابل اطمینان در متاورس

ایجاد م یشود، که تعداد کاربرانی را که از متاورس استفاده م یکنن د

افزایش م یده د.

1Nuance - به معنی مقدار یا درجه شدت )قوّت و ضعف ( است که به موسیقی داده میشود تا

حالت پیدا کند.

صفحه 45 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

2 - 3 - 1 داد ههایی با قابلیت استفاده مجدد -

اخیراً، فعالی تهای خلاقانه در متاورس اغلب با استفاده از هوش

مصنوعی به جای افراد واقعی توسعه م ییابد. هنگامی که هنرمندان

هوش مصنوعی آثاری را خلق م یکنند، با روند و سبک آثار آشنا

م یشوند و سپس آنچه را که برای خلقت آموخته اند بیان میکنند. در

گذشته از داد ههای زیادی برای تحلیل سبک استفاده میشد. اکنون

هنرمندان هوش مصنوعی داد هها را در دفتر ثبت توزیع شده ذخیره

م یکنن د تا به راحتی انتخاب و استفاده مجدد شود. به دست آوردن

داد ههای بیشتر و تمرین مکرر، شانس انتخاب داد ههای اشتباه را کاهش

م یده د و زمان اعتبار سنجی را کوتاه م یکن د.

2 - 3 - 2 شبکه غیرمتمرکز پایدا ر -

متاورس یک محیط سه بعدی مجازی است که به حجم زیادی داده و

ظرفیت سرور نیاز دارد. با این حال، کنترل از طریق یک سرور مرکزی

م یتواند هزینه زیادی را به همراه داشته باشد. با استفاده از سیستم

محیط توزیع شده بلاک چین، دا شتن یک سیستم شبک های ضروری

ا ست که بتوان از محیط متاورس با محاسبات رایانه شخصی هر فرد

صفحه 46 متاورس و بلاکچی ن

استفاده کرد. هنگامی که افراد محیط متاورس را که م یخواهند از آن

استفاده کنند یا آ ن را مشاهده کنند، کنترل م یکنند، بار مدیریت

مرکزی حجم وسیعی از داد هها را م یتوان کاهش داد. همچنین م یتوان

مانع برخی از شرکتهای بزرگ فناوری برای انحصار محیط متاورس

شد.

2 - 3 - 3 حریم خصوص ی -

نیاز به سیستمی وجود دارد که بتواند نظارت لازم را داشته باش د تا

مشکلات اخلاقی در رابطه با افراد متعلق به متاورس ایجاد نشود. فقط

اطلاعات عمومی در مورد افراد واقعی و مجازی باید اعلام شود و یک

سیستم امنیت اطلاعات شخصی باید برای جلوگیری از هر گونه آسیب

به حریم خصوصی اعمال شود. با این حال، افراد مجازی دیجیتال مبنای

قانونی ندارند، بنابراین دستکاری یا تبدیل عک سها نسبت به افراد واقعی

آسانتر است، و این نگرانی وجود دارد که الگوریتم اشتباهی ممکن

است اعمال شود که منجر به تبعیضهای نژادی و جنسیتی جدی شود.

با توجه به اطلاعات شخصی، م یتوان به طور ایمن با بلا کچین

محافظت ایجاد کرد تا از حملات خارجی جلوگیری شود. اگر اطلاعات

صفحه 47 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

شخصی به اشتباه تغییر داده شود، م یتوان با یک مسیر مشخص که بر

اساس زمان وقوع قابل ردیابی است، مسئولانه آن را مدیریت کرد .

2 - 3 - 4 تمایز بین مجازی و واقع ی -

به منظور ایجاد یک محیط پایدار که در آن کاربران در متاورس

سردرگم نشوند، به دستگاهی نیاز است که بتواند هوش مصنوعی را از

افراد واقعی تشخیص دهد. شخصیتهای داستانی استفاده شده در

متاورس اکنون به سطحی رسیده اند که تشخیص واقعی از مجازی از

دیدگاه انسانی دشوار است. یک سیستم ساخت داده قابل اعتماد برای

اطلاع از مقایسه و قضاوت بین افراد واقعی و مجازی مورد نیاز است.

داد هها باید شفاف و توصیفی باشند تا بتوان اخبار جعلی و عکس های

جعلی را شناسایی کرد. محتوای داد هها باید در یک بلا کچین ذخیره

شود تا افراد بتوانند داد ههای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به

طور دقیق متوجه و درک کنند و در صورت تمایل، تاریخچه دقیق آن

را نیز بدانند. فناوری بلا کچین م یتواند به عنوان داد های برای توضیح

داد ههای تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده شود .

صفحه 48 متاورس و بلاکچی ن

2 - 3 - 5 محتوای غن ی -

ما از فناوری هوش مصنوعی به عنوان راهی برای تقلید از رفتار انسان

و جایگزینی آن استفاده م یکنیم. هوش مصنوعی الگوهای رفتاری کاربر

مانند کلمات و پیا مها را در متاورس تجزیه و تحلیل م یکند تا

شخصیت، سطح فکری و اقتصادی کاربر را پی شبینی کند. متاورس از

هوش مصنوعی برای ایجاد صداهایی شبیه انسان و محتوای منحصر به

فرد استفاده م یکن د. این داده ها را م یتوان به طور خودکار با وارد

کردن اطلاعات ساده به بازی، یوتیوب، اخبار، تبلیغات و مطالب

سخنرانی تبدیل کرد. ایجاد الگوی محتوایی وسیعی که رفتار انسان را

تقلید م یکن د، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی با داده های وسیع

مورد نیاز برای دنیای متاورس امکان پذیر است. با بلاک چین، اطلاعات

شخصی را م یتوان به طور ایمن محافظت کرد و انواع مختلف محتوا را

به وفور ایجاد کرد .

2 - 3 - 6 چرخه مطلوب اقتصاد ی -

در سرمایه گذاری و تجارت، از هوش مصنوعی م یتوان برای تصمیم

گیری در مورد استفاده از داد هها استفاده کرد. داشتن داد ههای قابل

صفحه 49 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

اطمینانتر در تغییر پیش بینیها مهم است. اگر از داد ههای بلا کچین

استفاده شود ، م یتوان قابلیت اطمینان بیشتری ر ا از طریق مدیریت

تاریخچه تضمین ک رد و در نتیجه قابلیت اطمینان پیشبینیهای

تجاری را افزایش داد. علاوه بر این، فروشگاه متاورس را م یتوان از

طریق پرداخت توک نها و سکه های مبتنی بر فناوری بلا کچین فعال

کرد .

2 - 4نتیجه گیر ی

در متاورس مقادیر متنوع و زیاد داد ههای ثانویه و ثالث به دلیل فعالیت

بسیاری از کاربران تولید م یشود. در متاورس مبتنی بر بلاک چین، این

داده دارای یک برچسب شناسایی منحصر به فرد است و به عنوان داده

قابل ردیابی استفاده م یشود. چنین داد ههایی در حال تبدیل شدن به

یک ماده اولیه خوب برای هوش مصنوعی در متاورس اند. متاورس از

هوش مصنوعی و فناوری بلا کچین برای ایجاد دنیای مجازی

دیجیتالی استفاده م یکند که در آن م یتوانید با خیال راحت و آزادانه

در فعالی تهای اجتماعی و اقتصادی که فراتر از محدودیتهای دنیای

واقعی هستند، شرکت کنید و استفاده از آخرین فناوریها تسریع

خواهد شد. انتظار م یرود هوش مصنوعی و فناوری بلا کچین نقش

اساسی در دنیای همیشه در حال گسترش متاورس ایفا کنند.



صفحه 51 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

فصل 3 بررسی همه جانبه - NFT

NFT صفحه 52 بررسی همه جانبه

3 - 1 مقدمه

محتوای فرهنگی قبل از کرونا تا حد زیادی چهره به چهره شکل

م یگرفت. به ع نوان مثال، هنگام بازدید از جاذب ههای گردشگری، بازدید

از اجراها برای دیدن ک یپاپ 1 ، این سرویس عالی بود. با این حال، پس

از عرضه، متاورس با محوریت دنیای مجازی با سرویس های تغییر یافته

غیر حضوری در کانون توجه قرار گرفت. فناوری اطلاعات و محتویات

فرهنگی، ترکیب شده و به سرویس های دیجیتالی مختلف تبدیل

شدهاند. در این راستا، متاورس که مرزهای بین فضای دنیای واقعی و

مجازی را م یشکند، این پتانسیل را دارد که از محدودی تهای زمانی و

مکانی فیزیکی فراتر رود. با این حال، کره همچنان فاقد پلتفرم

متاورس برای محتوای فرهنگی است. به ویژه، لازم است با ارائه

محتویات فرهنگی مبتنی بر متاورس مورد نظر کاربران، از جمله

محتوای فرهنگی آموخته مانند ک یپاپ به دور از محتوای فرهنگی که

در اطراف موز ههای تاریخ توسعه م ییابند، سرویس های ضروری

یکدیگر را مطابقت دهیم. بنابراین مایلیم یک پل تفرم تطبیق محتوای

1-Pop-K موسیقی عامه پسند کره جنوب ی

صفحه 53 NFT توسعه واقعی ت مجازی متاورس توسط بلاک چین و

فرهنگی مبتنی بر متاورس را پیشنهاد کنیم که در آن کاربران بتوانند

با محتوای فرهنگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم روبرو شوند.

بازار توک نهای غیرقابل تعویض ) NFT ( در سا لهای اخیر در حال رش د

است. مفهو م NFT د ر اصل برگرفته ا ز ی ک استاندار د توکن اتریو م اس ت

ک ه هد ف آ ن تشخی ص ه ر توکن با علائ م متمای ز است. ای ن نو ع توک ن ر ا

م یتوان با ویژگ یهای مجازی/دیجیتال ب هعنوان شناسه های

منحصرب هفردشان محدود کرد. با NFT ها ، همه دارای یهای مشخص شد ه

را م یتوا ن آزادان ه با مقادی ر سفارشی شده ب ا توج ه ب ه سن، کمیابی ،

نقدینگی و غیر ه معامل ه کرد. این ام ر رون ق بازار برنام ههای غیرمتمرک ز

( DApp ( ر ا به شدت تحری ک کرد هاست. در زما ن نگار ش این مطل ب )م ه

2021 (، کل پول استفاده شده در فرو ش NFT تکمیل شده به USD

34,530,649.86 رسید هاست. بازده هزار برابری بازار رو ب ه افزایش آ ن

توج ه زیاد ی ر ا د ر سراسر جهان ب ه خو د جلب م یکن د. با این حال ،

توسعه اکوسیستم NFT هنوز در مراحل اولیه خود است و فناور یها ی

NFT تکانشی هستن د. تاز ه واردها ممکن است به دلیل فقدا ن

خلاص ههای سیستماتیک، در سیر تکاملی آشفت ه خو د گ م شون د. در ای ن

بخش، اکوسیست مهای NFT را در چندین جنبه بررسی میکنیم. ما با

یک مرور کل ی از پیشرفت هترین سیستمهای NFT شروع میکنیم ، سپ س

NFT صفحه 54 بررسی همه جانبه

اجزای فن ی و ویژگ یهای مورد نظ ر را ارائه م یدهیم. پس ا ز آن ، با بح ث

در مور د دیدگا ههای مد لهای طراحی، فرص تها و چال شها، ی ک تحو ل

امنیت ی را ارائ ه م یدهیم. تا آنجا که تحقیقات نشان م یده د، این اولی ن

مطالع ه سیستماتیک در مور د اکوسیست مهای فعل ی NFT است.

3 - 2 توکن غیرقابل تعویض ) NFT )

توکن غیرقابل تعویض ) NFT ( نوعی ارز رمزنگاری شد هاست که ا ز

قراردادها ی هوشمن د اتریو م مشتق شد هاست. NFT ابتدا در پروپوزا ل

بهبود اتریو م پیشنهاد ش د. NFT با رمزارزهای کلاسی ک مانن د بیتکوی ن

در ویژگ یهای ذاتی آنها متفاوت است. بی تکوین ی ک سکه استاندار د

است که در آن تمام سک هها معادل و تمیز ندادنی هستن د. در مقابل ،

NFT منحصرب هفر د ا ست ک ه نمیتوان آن را نظی ر به نظیر )به طور معادل ،

غیرقابل تعویض( مبادله کرد، که ا ین ویژگ ی آن را ب رای شناسایی چیز ی

یا شخص ی به روش ی منحصرب هفرد مناسب م یکن د. ب ه طور خاص ، ب ا

استفاده ا ز NFT ها در قراردادهای هوشمن د )اتریو م (، یک سازنده ب ه

راحتی م یتوان د وجو د و مالکیت دارای یهای دیجیتال ر ا د ر قالب فیل مها،
[ یکشنبه بیستم آبان ۱۴۰۳ ] [ 21:39 ] [ روابط عمومی دفتر آقای دکتر جعفر صابری ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

معرفی: جعفر صابري

متولد بیست و یکم آذر ماه هزارو سیصدو چهل شش هجری شمسی مصادف با دوازدهم دسامر 1967 میلادی در حوزه 2 زنجان (شهر ابهر)، فارغ التحصيل رشته هاي ساختمان .سينما . مديريت دولتي و علوم ارتباطات و روابط بین الملل ,روانشناسی و عکاسی ،مدرس ،محقق، تهیه کننده و کار گردن ،مخترع و کار آفرین ...
بعلت شغل پدر كه نظامي بود كودكي و نوجواني را در شهرهاي مختلفي به سر برد. سن  بلوع وي كه همزمان با انقلاب اسلامي در ايران بود در شهر دامغان سپري شد وي مي گويد:

قوره نشوده مویز شدیم.

با شروع حركتهاي انقلابي وي فعاليت نوشتاري خود را شروع كرد و در سال 58 اولين مجله خود را تحت عنوان پيام طالقاني به چاپ رساند. فعاليت تئاتر وي از سال 56 آغاز شده بود ولي 58 اوج گرفت در سال 1362 با عظيمتي به تهران  گروه هنری میثاق را راه انداخت و با دوستان هم سن وسال خود به کمک کمیته فرهنگی جهاد سازندگی که آن روز ها هنوز وزارت خانه نشده بود راهی مناطق جنگی شد و برای رزمندگان تئاتر و موسیقی اجراء می نمودند.
در سال 1365 فعالیت فرهنگی خود را در سپاه پاسداران  به عنوان پاسدار افتخاری (برای سربازی)ادامه دادوی خیلی زود متوجه شد که با روحیه وی سازکار نیست و بعنوان بسیجی کار فرهنگی را دنبال کرد. پس از جنگ وی تحصیل را دنبال کرد و درآموزش و پرورش هم معلم پرورشی بود. فعالیت های پرورشی و هنری برای کودکان و نوجوانان وی بعنوان مدیر هنرستان چند سالی خدمت کرد و سپس برای تحقیق و مطالع بیشتر شغل های اداری را ترک کرد.
فعالیت مطبوعاتی وی از سال 1357 آغاز و تاکنون ادامه دارد.
سایر فعالیتها و تالیفات استاد صابری  در  قسمت انتهایی همین وبلاگ آمده است ضمن آنکه بد ندیدم تا تعدای از دست نوشتهای دکتر صابری را در این وبلاگ جهت آشنای بیشتر شما درج نمایم .
                                                                        با تشکر از شما بازدید کننده محترم    
    
امکانات وب